Program festiwalu / Festival program

Kraków na wiosnę zawsze tętni sztuką. W tym roku bogatą ofertę kulturalną miasta uzupełnia Festiwal Sztuki Trójmorza, wypełniając jego przestrzenie wystawami, akcjami i spotkaniami, które łączą środowiska artystyczne i naukowe oraz publiczność z różnych zakątków Europy.

Przed nami intensywne tygodnie pełne twórczych eksploracji, międzynarodowych dialogów i inspirujących doświadczeń. 

Program otwiera wystawa „Wspólnoty zaprojektowane – między rzeczywistością a wizją”, która potrwa od 25 kwietnia do 8 czerwca w Galerii Podbrzezie. To międzynarodowa ekspozycja, która bada jak grafika użytkowa, design i projektowanie przestrzenne kształtują tożsamość, budują poczucie wspólnoty oraz przekazują istotne wartości kulturowe i historyczne. Towarzyszą jej dwie prezentacje plakatów w przestrzeni miejskiej – „Tolerance Poster Show” (13–26 kwietnia) oraz „Poster Challenge 6” (27 kwietnia – 11 maja). Opiekę kuratorską nad wystawą oraz obydwoma akcjami plakatowymi sprawuje Katarzyna Wojdyła.

Wystawa w Galerii Podbrzezie jest także częścią głównego programu tegorocznej edycji Krakow Art Week KRAKERS. Podobnie jak „Przesunięte horyzonty” – wystawa w Galerii Pałacu Potockich, która od 26 kwietnia do 15 maja, otwierając nowe przestrzenie interpretacyjne i egzystencjalne, prowokować będzie do dekonstrukcji percepcyjnych schematów. Kuratorami tego wydarzenia są Sebastian Bożek i Witold Winek.

Równolegle, od 25 kwietnia do 29 czerwca, w Muzeum Etnograficznym w Krakowie prezentowana będzie wystawa „Kruche obrazy / Fragile images”, dotycząca fenomenu kultury Karpat jako wspólnej dla Czech, Polski, Słowacji, Ukrainy i Rumunii. Będzie to próbą pokazania, jak współcześni artyści czerpią inspirację ze swojej kultury oraz jak istotne jest dla nich zakorzenienie w miejscach, z których pochodzą. Motywem łączącym kolekcje MEK i interwencje artystów współczesnych są artystyczne manifestacje idei modernizacji – tej z początków XX w. i obecnej. „Kruche obrazy” to także opowieść o delikatności jako nośniku znaczeń i siły w relacjach społecznych, pamięci oraz dziedzictwie. Prace artystów z różnych krajów ukażą, jak to, co nietrwałe, może stawać się podstawą głębokiego dialogu międzykulturowego. Wystawa jest efektem współpracy dużego, międzynarodowego zespołu kuratorskiego w składzie: Jana Babušiaková, Maria Działo-Nosal, Grzegorz Graff, Marzena Kolarz i Raluca Oancea.

W maju festiwal nabierze jeszcze większej dynamiki. Od 13 do 19 maja na Wydziale Humanistycznym AGH odbędą się interdyscyplinarne warsztaty „Creative Lab”. To przestrzeń współpracy pomiędzy sztuką a nauką, w której uczestnicy pracują nad autorskimi projektami, testując nowe formy twórczości i eksperymentując z metodologiami badawczymi.

14 maja w Galerii Bunkier Sztuki otwiera się wystawa główna festiwalu – „Revealing what is partly sensed / Ujawniając to, co ledwie przeczuwane”, której kuratorkami są Kata Balázs-Miklós, Weronika Plińska i Agnieszka Sachar. Ekspozycja potrwa do 31 sierpnia i będzie prezentować rezultaty rezydencji artystycznych, które odbywały się w Krakowie przez ostatnie miesiące. Jak pamiętacie, goszczące u nas duety artystyczno-kuratorskie z regionu Trójmorza mierzyły się z pojemnym tematem zrównoważonego rozwoju, tworząc prace zanurzone w lokalnym kontekście, nierzadko z wyraźnym rysem kultur swoich krajów, a jednocześnie rezonujące z uniwersalnymi pytaniami współczesności.

Kolejnym ważnym momentem będzie panel dyskusyjny zaplanowany na 15 maja w Międzynarodowym Centrum Kultury. Wydarzenie zatytułowane „Common development – 25 years of the Visegrad Fund” będzie okazją do podsumowania dotychczasowej współpracy kulturalnej w regionie oraz refleksji nad jej przyszłością.

Dzień później, 16 maja, w Ośrodku Dokumentacji Sztuki Tadeusza Kantora Cricoteka odbędzie się performans Erika Sikory zatytułowany „Szpagetowa dzikość”. Artysta, znany z oryginalnego podejścia do formy i narracji, wprowadzi widzów w nieoczywisty świat, otwierając przestrzeń do refleksji i rozmów na temat ekspresji i symboliki w sztuce współczesnej.

Na zakończenie festiwalu – choć w kalendarzu to będzie już środek lata! – 16 lipca w Cricotece otwarta zostanie wystawa „Kantor. Terapie widzeń”. Ta wystawa oraz trwająca już od końca marca aż do końca lipca BWA EUROPA 2025 domkną wspaniałą, wielowątkową festiwalową opowieść o sztuce jako narzędziu dialogu, eksploracji i transformacji.

Festiwal Sztuki Trójmorza to zaproszenie do uważnego patrzenia, współodczuwania i budowania wspólnoty poprzez doświadczenia artystyczne. Do zobaczenia na jego szlaku!

…………………………………………………………………………………………………….

English

Krakow is always full of art in the spring. This year, the city’s rich cultural offer is complemented by the Three Seas Art Festival, filling its spaces with exhibitions, events and meetings that connect artistic and scientific communities and audiences from different corners of Europe. Ahead of us are intense weeks filled with creative exploration, international dialogue, and inspiring experiences.

The programme opens with the exhibition “Designed Communities – Between Reality and Vision,” running from April 25 to June 8 at Galeria Podbrzezie. This international show explores how graphic design, spatial planning, and applied arts shape identity, foster a sense of community, and convey important cultural and historical values. It is accompanied by two poster exhibitions in urban space – “Tolerance Poster Show” (April 13–26) and “Poster Challenge 6” (April 27 – May 11), all curated by Katarzyna Wojdyła.

The exhibition at Galeria Podbrzezie is also part of the main programme of this year’s Krakow Art Week KRAKERS – as is “Shifted Horizons”, an exhibition at the Potocki Palace Gallery from April 26 to May 15, which will provoke visitors to deconstruct their perceptual frameworks by opening up new interpretative and existential spaces. Curated by Sebastian Bożek and Witold Winek, this show invites reflection on the boundaries of perception and understanding.

At the same time, from April 25 to June 29, the Ethnographic Museum in Kraków will host the exhibition “Fragile Images / Kruche obrazy”, which explores the cultural phenomenon of the Carpathian region as a shared heritage of the Czech Republic, Poland, Slovakia, Ukraine, and Romania. This exhibition aims to show how contemporary artists draw inspiration from their own cultural backgrounds and how deeply rooted they are in the places they come from. A key theme linking the museum’s collections with the contemporary artistic interventions is the idea of modernization – both from the early 20th century and today – expressed through artistic forms.

“Fragile Images” also tells a story about fragility as a carrier of meaning and strength in social relations, memory, and heritage. The works of artists from different countries will highlight how what is ephemeral can become the foundation of a profound intercultural dialogue.

The exhibition is the result of a collaborative effort by a large, international curatorial team: Jana Babušiaková, Maria Działo-Nosal, Grzegorz Graff, Marzena Kolarz, and Raluca Oancea.

In May, the festival gains momentum. From May 13 to 19, the Faculty of Humanities at AGH University of Krakow will host “Creative Lab” – an interdisciplinary workshop space where participants experiment with new artistic forms and test research-based methods through collaborative projects at the intersection of art and science.

On May 14, the festival’s main exhibition – “Revealing what is partly sensed / Ujawniając to, co ledwie przeczuwane” – opens at Bunkier Sztuki Gallery of Contemporary Art, curated by Kata Balázs-Miklós, Weronika Plińska, and Agnieszka Sachar. Running until August 31, it showcases the results of artistic residencies that have taken place in Kraków in recent months. As you may recall, duos of artists and curators from across the Three Seas region worked with the broad theme of sustainable development, creating works deeply embedded in local contexts, often reflecting their own national cultures, while resonating with universal questions of our time.

Another key moment of the festival will be a panel discussion on May 15 at the International Cultural Centre in Kraków. Entitled “Common Development – 25 Years of the Visegrad Fund”, this event will reflect on past cultural cooperation in the region and consider its future potential.

The following day, on May 16, the Tadeusz Kantor Art Documentation Centre Cricoteka will host a performance by Erik Sikora entitled “Spaghetti Wildness.” The artist, known for his original approach to form and storytelling, will lead the audience into an unusual experience, opening a space for reflection and dialogue on expression and symbolism in contemporary art.

To close the festival – even though by the calendar it’s already mid-summer – the exhibition “Kantor. Therapies of Vision” will open on July 16 at Cricoteka. This exhibition, together with the ongoing BWA EUROPA 2025 (running from the end of March through July), will bring to a close the festival’s rich, multifaceted narrative about art as a tool for dialogue, exploration, and transformation.

The Three Seas Arts Festival is an invitation to see more attentively, to co-sense, and to build community through artistic experience. See you along the way!